TUR TIL SVERIGE FOR Å HENTE EN CT SW.
Den svenske selgeren sammen med sin instruktør fløy maskinen fra sør Sverige og opp til Åre flyplass.
07.05.2010 10.57.46

Samtidig som de var underveis, planla vi henting i Åre. Alf Jonny og Tore startet Fra Skogn Flyplass, og ankom Åre drøyt en time senere. Alf Jonny og Tore fløy ca 5-6 landingsrunder hver, sammen med den svenske instruktøren. Øyvind Gynnild og Tore fløy maskinen til Værnes for tollregistrering, og videre til Skogn. Oddvar Hollås som også er deleier i maskinen kjørte bil. Maskinen ble parkert i hangaren på Skogn, og slettet fra det svenske luftfartsregistret. Noen dager senere ble maskinen besiktiget av klubbens besiktningsmann Per Arne Skjørholm, og funnet i orden. Besiktningsraport ble sendt NLF umiddelbart. Vi avventer nå luftdyktighetsbeviset.



Alf Jonny og Tore ankom Åre med LN-YNZ.



Bilde tatt på Åre flyplass i Sverige like før avgang til Norge.
Flygeplan er levert til Gardermoen, og det er beregnet ca 45 min på turen.
Fra venstre: Tore Grøneng, Øyvind Gynnild, Jan Engan, og Alf Jonny Kålen.




Jan Arne Engan. En av de stolte eierne på tur tilbake til Norge sammen med Alf Jonny Kålen.
LN-YNZ har flygeplan direkte fra Åre til Skogn Flyplass.
Den ble levert 3 timer før avgang.




Legg merke til taksebanen og rullebanen.
Svenskene har ikke oljepenger å krangle om. Derfor kan de bruke sine resurer
på annet. Som foreksempel asfaltering av små flyplasser o.l.




Etter en times flyging landet vi på Værnes, og takset inn til parkeringsplass
nr 50. Like ved foten til tårnet. Flygeleder Stolpnes var på jobb i tårnet.
Lurer på om han hadde et ord med i laget ang. valg av parkeringsplassen.
Kjekt at han fikk se.




Bilde fra Åre sentrum.



Flyet hadde mange dekorative farger.
Bilde tatt på Værnes mens vi venter på tollerne.




På plass i hangaren på Skogn.



De 3 stolte eierne på plass i hangaren ved Skogn Flyplass.
Fra venstre: Jan Arne Engan, Øyvind Gynnild, og Oddvar Hollås.
Alf Jonny og Tore vil hjelpe eierne med opplæring og utsjekk.
De ser fram til solotur på Skogn en av de første dagene.




Per Arne Skjørholm er klubbens besiktningsmann.
Og her er han igang med å besiktige den nye maskinen. En CT sw.
Kun små mangler ble notert, og søknad on registrering ble sendt til
NLF teknisk komite.




Nåja, grønne toppdeksler ja.
Da e d hunnerhæster da.
Skikkele greier ja.






Tilbake